تاریخچه ماساژ

تاریخچه ماساژ

 

 

ماساژ در زمان های بسیار قدیم نهفته است، در واقع قدیمی ترین شکل درمان روح و جسم بوده است. مالش دادن محل درد غریزه ای است طبیعی که باعث اطمینان، تسکین و حیات دوباره می شود. ماساژ درمانی در تمامی فرهنگ ها به طور مادرزادی وجود داشته است. علی رغم مراجع مختلف تاریخی در مورد ماساژ، منبع اصلی اش هنوز ناشناخته است.با این همه، هندیان قدیم از ماساژ در ورزش‌های تنفسی استفاده می‌کردند.                                                                                                    

تاریخچه ماساژ     

یکی از نخستین مراجع مکتوب در رابطه با ماساژ را می توان در کتاب طب سنتی چینی یافت که تاریخ آن به قبل از میلاد باز می گردد و در آن، ماساژ ماهیچه ها و پوست از شایع ترین شیوه های ماساژ درمانی است. داستان ماساژ یا تاریخچه ماساژ درمانی به حدود ۲۷۰۰ سال قبل بر می گردد. ملل و اقوام گوناگونی از ماساژ استفاده نموده اند. به عنوان نمونه: مصری ها، ایرانیان، یونانیان، چینی ها، هندی ها، روم، بین النهرین، اعراب، کره حنوبی و دست کم ژاپنی ها، انواع مختلف ماساژ را جهت درمان بکار می‌بردند. مثلا: ابوعلی سینا، ماساژ را برای پخش کردن مواد زائدی که در عضلات تشکیل شده، توصیه می‌کرد که باعث رفع خستگی می شود. بقراط نیز بعد از جا انداختن شانه از ماساژ آرام استفاده می نمود و استفاده از ماساژ را درمان آسیب ورزشی و جنگی می دانست. در متن کتاب امپراتور زرد (کتاب مرجع طب داخلی چین)، برای درمان فلج و تب و لرز به ماساژ پوست و پا توصیه شده است.دلیل رواج ماساژ عامه پسند بودن تمام مردم و نیاز بدن است.

 

تاریخچه ماساژ  شرقی

تاریخچه ماساژ

    

در چین، کشفیات باستان شناسی نشان می دهد که عادت ماساژ از 3000 سال پیش در آنجا وجود داشته است. کتاب طب درونی انسان اثر امپراطور جون، اولین متن پزشکی گرداوری شده در 2700 سال پیش از میلاد است، که در مورد درمان بر پایه گیاهان، طب سوزنی و ماساژ توضیح می دهد. Tui Na توئی نا، نتیجه ماساژ متداول anmo، هنوز در چین رواج دارد. این ماساژ ریشه در سلسله شانگ دارد که در بین سال های 1368 تا 1644 ظاهر شد. در طب چینی با شاخه های:  ماساژ_ طب سوزنی_ MOXA(سوزاندن گیاهان برای اهداف درمانی) طب گیاهی_ رژیم غذایی_ ورزش بوده است. در ژاپن، ماساژ، anma در قرن 6 از طریق بودائیسم ارائه شد.علم پزشکی غربی در آغاز قرن 19 برآن مسلط شد، یک سال بعد، shiatsu شیاتسو متولد شد که در ژاپن فعلی کاملا شناخته شده است.                

 

در هند، از متن های سانسکریت، طب سنتی متعلق به حدودا 1500 سال قبل از میلاد چنین بر می آید که ماساژ و انواع روغن ها و گیاهان وجود داشته اند. ماساژ اصلی هندی champi در طی هزاران سال در بین خانواده های هندی رواج داشته است و سلامتی موها را بهبود می بخشید. خطوط تصویری کشف شده در قبرهای مصریان که متعلق به قبل از میلاد مسیح است حاکی از کاربرد ماساژ است. 

پدر طب تایلند Jivika  است و یکی از کانون های مهم ماساژ به حساب می آید.

                                               تاریخچه ماساژ

 

تاریخچه ماساژ غربی

 

                                                          

                                                                   تاریخچه ماساژ     

 

  

 

بنا به گفته پدر طب مدرن * هیپوکرات*  ( 460_377 قبل از میلاد)، طب باید به شکل های متفاوت تجربه شود، به ویژه به شکل ماساژ! پزشک یونانی Asclepiade

  ( 40-124 قبل از میلاد) ماساژ، رژیم غذایی، ورزش و حمام را بسیار توصیه می کرده است. 

در یونان با ماساژ، دردهای گوارشی را درمان می کردند و معمولا قبل از ورزش تجویز می شده است. پزشک رومی Celse (57-25 قبل از میلاد) ماساژ را برای تسکین دردهای سر توصیه می کرده است. Galein (130-201 قبل از میلاد) نوشته بود: «عضلات باید در تمام جهات کشیده شوند.» Pline Ancien (23-79 قبل از میلاد) توسط یک پزشک از طریق ماساژ درمان شده بود. دردهای عصبی Cesar yules (44-100 قبل از میلاد) با ماساژ درمان شده بودند. اطلاعات پزشکی در مورد ماساژ تا قرن 15 پراکنده هستند. در سال های 1813، شخصی سوئدی به نام  Per Henrikling ماساژ سوئدی را طراحی کرد، گرچه این لقب بعدها به Yohann Mezger هلندی داده شد.

در طی جنگ جهانی اول، سربازان زخمی با ماساژ درمان می شدند.

در میان کالیفرنیایی های سال های 60، ماساژ  "کالیفرنیایی" را که مدام رو به پیشرفت است ابداع شد.

اولین جداکننده سبک ماساژ درمانی از ریلکسی کلین سوئدی بوده است. اولین کالج آموزشی ماساژ در استکهلم تاسیس و ماساژ سوئدی به جهان معرفی شد.شروع ماساژ به عرصه پزشکی همزمان با شروع کار فیزیوتراپی بوده است.   تاریخچه ماساژ